Näkökulmia, käsitteitä ja selityksiä

 

                                                                                                                                           Emilia Aaltonen

 

"Osallistuin Visionäärinen johtajuus -koulutukseen yhdessä koulumme johtoryhmän kanssa. Johtajuus itsessään on minulle uusi asia (lukuun ottamatta oppilasryhmän johtamista luokassa) enkä koe olevani varsinaisesti kovin visionäärinenkään =). 

Koulutus tarjosi paitsi uusia näkökulmia omaan ajatteluun ja toimintatapoihin, myös käsitteitä ja selityksiä jo olemassa oleville ajattelun ja toiminnan tavoille. Osallistuessamme koulutukseen ryhmänä saimme myös paljon arvokasta aikaa ja virikkeitä keskusteluille, joiden avulla visioimme oman koulumme kehittämistyötä.

Arjessa johtoryhmämme kokoontuu perjantai-iltapäivisin ja useimmiten kokouksen aiheet ja keskustelut jäävät mieleen pyörimään. Perjantai-illan ja/tai lauantaiaamun juoksulenkkien aikana noiden kokoontumisten keskustelut asettuvat päässäni järjestykseen ja usein lauantaina palaankin aiheisiin viestien muodossa, kun olen saanut prosessoida asioita rauhassa. Kenties vaisto- ja asiantuntijaintuitioni ovat tuolloin saaneet tilaa toimia.  

Koen ylipäätään, että oma intuitioni toimii parhaiten juoksulenkeillä. Usein lenkkien aikana suunnittelenkin opetusta tai ratkon erilaisia pienempiä tai suurempia ongelmia. Useimmiten asiat, jotka ovat jääneet ratkaisematta ”pöydän ääressä”, saavat selvyyttä ja ellei nyt suoranaista ratkaisua, niin ainakin suunnitelman miten asiassa edetä. Välillä mielessäni on jo lenkille lähtiessä asia, jota haluan työstää, toisinaan ajatukset kulkevat erilaisten asioiden pariin ”itsekseen”. "

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Intuitio tuo rauhaa opettajan kiireiseen kouluarkeen

Pinnan raapimista

Oppilaitosjohtaminen ja intuition hyödyt