MIKÄ LISÄÄ MINUN ELÄMÄNVOIMAA/ HYVINVOINTIANI
Marja-Leena Kangasniemi-Saari
Luin juuri Rutger Bergmanin kirjan ”Hyvän historia, Ihmiskunta uudessa valossa”. Visionäärinen
johtajuuskoulutus ja tuo kirja ovat antaneet minulle paljon ajattelemisen
aihetta. Miten itse suhtaudun muihin ihmisiin, missä valossa näen muut,
ajattelenko jostakin tietystä ihmisestä tai ihmistyypistä negatiivisesti vai
positiivisesti? Kuluuko minulta energiaa toissijaisiin asioihin vai saanko
energiaa siitä, kun tietoisesti pyrin ajattelemaan toisista ihmisistä hyvää?
Bergman (s. 381) kirjassaan antoi mm. kymmenen
elämäntapaohjetta. Yksi niistä on hillitse empatiaa, treenaa myötätuntoa. Usein
puhutaan empatian tärkeydestä, mutta sehän on uuvuttavaa. Itse oivalsin
myötätunnon merkityksen suhteessa empatiaan oikeastaan vasta nyt. Mutta mikä
ero näillä on? Empatiaa tunteva henkilö menee syvälle toisen ihmisen
tuntemuksiin, kun taas myötätuntoinen henkilö tuntee lämpöä, huolta ja
rakkautta. Myötätuntoinen henkilö ei pyri asettumaan toisen asemaan vaan pitää
etäisyyttä. Toisin kuin empatia, myötätunto ei vie energiaa. Päinvastoin
myötätunto saa ihmisen tuntemaan olonsa jopa hitusen paremmaksi. Myötätunto on
hallitumpaa, etäisempää ja rakentavampaa. Se ei saa meitä jakamaan toisen
kärsimystä vaan auttaa meitä näkemään toisen kärsimyksen – ja ryhtymään sen
jälkeen toimiin. Myötätunto antaa energiaa.
Ihmisten kanssa toimiminen on mielenkiintoista. Kaikkien
kanssa ei toimi samanlainen lähestymistapa. Hyvä kommunikointi ja työpaikan ilmapiiri
vaativat ihmistuntemusta ja tunneälyä. Bergman (s.379) kirjassaan Hyvän historia kertoo myös siitä, että
jokainen joutuu elämänsä aikana huijatuksi. Yleensä ihmiset häpeävät, että
heitä on huijattu, mutta realisti voi olla siitä jopa ylpeä. Tai pikemminkin:
jos ei ole koskaan tullut huijatuksi, kannattaa miettiä, onko
perusasennoituminen riittävän luottavainen. Eli on parempi lähteä siitä, että
aina silloin tällöinen tulee huijatuksi. Se on pieni hinta siitä, että voi
suhtautua elämässään muihin ihmisiin luottavaisesti. Tästä vielä jatkan, että
jos toiseen ihmiseen ei luota, ei koskaan saa selville, oliko epäluottamus
oikeutettua. Silloinhan ei enää saa palautetta. Joten mitä pitää tehdä, jos epäilee toisen
tarkoitusperiä? Kaikkein realistisinta on lähteä hyvästä. Uskoa toisesta hyvää.
Olen melko empaattinen ihminen, minkä olen huomannut monta
kertaa. Olenko liian empaattinen ja kulutan omia voimavarojani liikaa, kun
voisin ajatella asioita hiukan eri näkökulmasta? Hyvinvointini näkökulmasta
minun varmasti pitäisi empatian sijasta pyrkiä tuntemaan mieluummin
myötätuntoa. Perusajatukseni ihmisistä on positiivinen. Hyvän näkeminen
toisissa auttaa monien karikoiden yli. Varmasti se lisäisi vielä omaa
hyvinvointiani, kun tiedostan paremmin sen, ettei pidä ottaa henkilökohtaisesti
toisten ihmisten/ työkavereiden negatiivisia purkauksia. Kun näkee muut hyvässä valossa, saa sen
varmasti omana hyvinvointina takaisin.
Jokainen on vastuussa paitsi omasta hyvinvoinnistaan, myös
koko työyhteisön hyvinvoinnista. Työhyvinvointi on ryhmätyötä, jossa pääosassa
on kaikki työyhteisön jäsenet. Työpaikan tunnelma ja hyvinvointi ovat kaikkien
vastuulla, koska jopa yhden panos tekee ison vaikutuksen koko yhteisön
tuntemuksiin. Talouselämän
vaikuttaja ja entinen Nokia-johtaja J.T. Berqvist on lanseerannut matemaattisen
kaavan, jota lainataan monenlaisissa yhteyksissä. Yleensä sellaisissa, joissa
käsitellään ihmisten motivaatiota ja ryhmädynamiikkaa. Tämä kaava
herättää ajattelemaan ja löytyy helposti netistä.
Yhden hyvinvoinnista
kaikkien hyvinvointiin: J.T. Bergqvistin kaava
Kiitos vinkistä koskien tuota kaavaa. Sehän on aika nerokas! Se osoittaa, että ankeuttajat vievät tosi paljon kaikkien voimavaroja ja että yhteinen innostuminen tuo kaikille hyvää. Minusta kuitenkin ankeuttajakin on arvokas, sillä juuri ankeuttaja pakottaa miettimään uusia ratkaisuja ja toisaalta kyseenalaistamaan oman ajattelun oikeutusta.
VastaaPoista