Oppilaitosjohtaminen ja intuition hyödyt
Suuren oppilaitoksen tutkimiseen menee aikaa ja toisaalta
tieto avautuu hetkessä hyvin selkeänä tietoisuutena nykytilasta ja
tarvittavasta suunnasta. Olen kokenut tämän kolme kertaa aloittaessani uudessa koulussa
esihenkilönä.
Juha T. Hakala kuvaa uudessa kirjassaan Uteliaisuus sitä
kuinka uteliaisuus uuden äärellä virittää aivomme dopamiinimyrskyllä valmiiksi
oppimiselle. Uteliaisuus raottaa jotakin porttia aivojemme tiedonkäsittelyjärjestelmässä,
ja usein samassa ovenavauksessa sisälle livahtaa paljon muutakin kuin uteliaisuuden
herättänyttä tietoa (Hakala, 2021).
Alkukuva tulee minulle fyysisestä liikkeestä koulutalossa.
Rakennuksen tilan havainnointi on rationaalista päättelyä ja asiantuntijan
intuition käyttämistä. Missä kunnossa rakennus on? Miltä koulupiha näyttää?
Onko sisällä ja ulkona viihtyisää vai vallitseeko välinpitämätön rikkinäisyys?
Ulkoiset puitteet kertovat missä kunnossa esihenkilön huomiokyky on ollut
viimeiset vuodet. Onko jaksettu pitää huolta vai onko luovutettu? Mietin
mitenköhän ihmiset tämän rakennuksen sisällä voivat? Opitaankohan täällä
mitään? Missä fokus on ollut?
Kun siirryn sisälle rakennukseen niin, että ihmisiä on
läsnä, kehollinen informaatiotulva on mieletön. Henkeäsalpaava suorastaan. Ohi
liikkuvat lapset ja aikuiset tuottavat tilaan oman energiansa. Tilan ja siellä
liikkuvien ihmisten tuottaman informaation käsittely vaatii taitoa. Minulle on
jokaisella kerralla kerrottu oppilaitoksen tarinaa siellä pidempään olleiden
suulla. Kertomukset ovat olleet jollain tavalla ristiriidassa keräämäni tiedon
kanssa. Aivan kuin henkilöt olisivat kadottaneet kykynsä nähdä ja kuulla mitä
yhteisössä tapahtuu.
Ristiriidat kerätyssä informaatiossa ovat vaativia
johtamishaasteita. Miten uusi johtaja vie eteenpäin saamansa informaation
perusteella tulevia kehityshaasteita. Suostuuko yhteisö ymmärtämään mitä
johtaja ymmärtää? Tulee loukattuja tunteita ja vaikeita vuorovaikutustilanteita.
Kunnioitetaanko mennyttä työtä?
Kun vihdoin päästään yhteiselle matkalle tietoisuuden
aktivoiduttua, tietovaranto oppilaitoksen tilanteesta on mittaamaton. Eri
lähteistä ja eri toimijoilta saadun tiedon analysointi ja toimintasuunnitelman
tekeminen yhdessä on innostava ja yhteisöllisyyttä rakentava prosessi. Olemme
käyttäneet erilaisia menetelmiä saadun tiedon analysointiin. Mm. Bonon hatut Six
thinking hats by Bono on auttanut meitä saamamme tiedon jäsentämisessä ja
ajattelumme kehittämisessä.
Luottamus omiin havaintoihin ja turvallisen yhteisön
rakentaminen kulkee käsikädessä uuttaa oppilaitoskulttuuria rakennettaessa.
Johtajuus on rohkeutta kohdata haasteita ja uskoa tulevaan aina uudestaan.
Janika Salo
Kommentit
Lähetä kommentti