Oppilaitosjohtaminen ja intuition hyödyt

 

Suuren oppilaitoksen tutkimiseen menee aikaa ja toisaalta tieto avautuu hetkessä hyvin selkeänä tietoisuutena nykytilasta ja tarvittavasta suunnasta. Olen kokenut tämän kolme kertaa aloittaessani uudessa koulussa esihenkilönä.

Juha T. Hakala kuvaa uudessa kirjassaan Uteliaisuus sitä kuinka uteliaisuus uuden äärellä virittää aivomme dopamiinimyrskyllä valmiiksi oppimiselle. Uteliaisuus raottaa jotakin porttia aivojemme tiedonkäsittelyjärjestelmässä, ja usein samassa ovenavauksessa sisälle livahtaa paljon muutakin kuin uteliaisuuden herättänyttä tietoa (Hakala, 2021).

Alkukuva tulee minulle fyysisestä liikkeestä koulutalossa. Rakennuksen tilan havainnointi on rationaalista päättelyä ja asiantuntijan intuition käyttämistä. Missä kunnossa rakennus on? Miltä koulupiha näyttää? Onko sisällä ja ulkona viihtyisää vai vallitseeko välinpitämätön rikkinäisyys? Ulkoiset puitteet kertovat missä kunnossa esihenkilön huomiokyky on ollut viimeiset vuodet. Onko jaksettu pitää huolta vai onko luovutettu? Mietin mitenköhän ihmiset tämän rakennuksen sisällä voivat? Opitaankohan täällä mitään? Missä fokus on ollut?

Kun siirryn sisälle rakennukseen niin, että ihmisiä on läsnä, kehollinen informaatiotulva on mieletön. Henkeäsalpaava suorastaan. Ohi liikkuvat lapset ja aikuiset tuottavat tilaan oman energiansa. Tilan ja siellä liikkuvien ihmisten tuottaman informaation käsittely vaatii taitoa. Minulle on jokaisella kerralla kerrottu oppilaitoksen tarinaa siellä pidempään olleiden suulla. Kertomukset ovat olleet jollain tavalla ristiriidassa keräämäni tiedon kanssa. Aivan kuin henkilöt olisivat kadottaneet kykynsä nähdä ja kuulla mitä yhteisössä tapahtuu.

Ristiriidat kerätyssä informaatiossa ovat vaativia johtamishaasteita. Miten uusi johtaja vie eteenpäin saamansa informaation perusteella tulevia kehityshaasteita. Suostuuko yhteisö ymmärtämään mitä johtaja ymmärtää? Tulee loukattuja tunteita ja vaikeita vuorovaikutustilanteita. Kunnioitetaanko mennyttä työtä?

Kun vihdoin päästään yhteiselle matkalle tietoisuuden aktivoiduttua, tietovaranto oppilaitoksen tilanteesta on mittaamaton. Eri lähteistä ja eri toimijoilta saadun tiedon analysointi ja toimintasuunnitelman tekeminen yhdessä on innostava ja yhteisöllisyyttä rakentava prosessi. Olemme käyttäneet erilaisia menetelmiä saadun tiedon analysointiin. Mm. Bonon hatut Six thinking hats by Bono on auttanut meitä saamamme tiedon jäsentämisessä ja ajattelumme kehittämisessä.

Luottamus omiin havaintoihin ja turvallisen yhteisön rakentaminen kulkee käsikädessä uuttaa oppilaitoskulttuuria rakennettaessa. Johtajuus on rohkeutta kohdata haasteita ja uskoa tulevaan aina uudestaan.

                                                                                                            Janika Salo

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Intuitio tuo rauhaa opettajan kiireiseen kouluarkeen

Pinnan raapimista