Intuitio tuo rauhaa opettajan kiireiseen kouluarkeen
Moni opettaja kokee lukukauden aikana ainakin kerran
niin kiireisen ajanjakson, että arki luisuu helposti vain suorittamiseksi ja
selviytymiseksi. Siitä on helppo syyttää ympärillä olevia rakenteita ja
ylhäältä tulevia vaatimuksia, enkä kiistä, etteikö osa niistä välillä aika
järjettömiä ole, mutta sen sijaan, että ikäviin tunteisiin jää vellomaan,
voivat kaikki miettiä miten asioita voi muuttaa. Helpointa on ehkä aloittaa
miettimällä, miten itse voi vaikuttaa omaan työhyvinvointiin ja ehkäistä
liiallista kiirettä.
Yksi tapa on asioiden priorisointi. Visionäärinen
johtajuus -kurssilla olen oppinut, että toinen tapa on intuition löytäminen ja
hyödyntäminen. Olenkin kurssin aikana pyrkinyt pohtimaan sitä, miten saan
arkeeni raivattua enemmän tilaa intuition tiedostamiselle. Toisaalta koen, että
sopiva kiire tekee minusta tehokkaan ja luovan, mutta tietynlaisten esteiden
tai haasteiden ratkaisuun intuitiosta on hyötyä.
Itse olen löytänyt intuition äänen silloin, kun olen
antanut jonkun esteen tai haasteen tahallisesti ”velloa” ajatuksissani ja
muistiinpanoissani muutaman päivän, luottaen siihen, että keksin ratkaisun.
Kiireessä helposti luisuu siihen, että asian haluaa ratkaista mahdollisimman nopeasti,
jolloin sen saa heti pois päiväjärjestyksestä, mutta ratkaisu ei ole silloin
aina paras mahdollinen. Kaikkia asioita ei ehdi tai pysty pohtimaan
päivätolkulla, mutta parhaimmillaan priorisoinnin ja intuition yhteistyö antaa
arkeen rauhaa ja luottoa omiin päätöksiin.
Iina Simola
Kommentit
Lähetä kommentti