Intuitio tuo rauhaa opettajan kiireiseen kouluarkeen

 

Moni opettaja kokee lukukauden aikana ainakin kerran niin kiireisen ajanjakson, että arki luisuu helposti vain suorittamiseksi ja selviytymiseksi. Siitä on helppo syyttää ympärillä olevia rakenteita ja ylhäältä tulevia vaatimuksia, enkä kiistä, etteikö osa niistä välillä aika järjettömiä ole, mutta sen sijaan, että ikäviin tunteisiin jää vellomaan, voivat kaikki miettiä miten asioita voi muuttaa. Helpointa on ehkä aloittaa miettimällä, miten itse voi vaikuttaa omaan työhyvinvointiin ja ehkäistä liiallista kiirettä.

Yksi tapa on asioiden priorisointi. Visionäärinen johtajuus -kurssilla olen oppinut, että toinen tapa on intuition löytäminen ja hyödyntäminen. Olenkin kurssin aikana pyrkinyt pohtimaan sitä, miten saan arkeeni raivattua enemmän tilaa intuition tiedostamiselle. Toisaalta koen, että sopiva kiire tekee minusta tehokkaan ja luovan, mutta tietynlaisten esteiden tai haasteiden ratkaisuun intuitiosta on hyötyä.

Itse olen löytänyt intuition äänen silloin, kun olen antanut jonkun esteen tai haasteen tahallisesti ”velloa” ajatuksissani ja muistiinpanoissani muutaman päivän, luottaen siihen, että keksin ratkaisun. Kiireessä helposti luisuu siihen, että asian haluaa ratkaista mahdollisimman nopeasti, jolloin sen saa heti pois päiväjärjestyksestä, mutta ratkaisu ei ole silloin aina paras mahdollinen. Kaikkia asioita ei ehdi tai pysty pohtimaan päivätolkulla, mutta parhaimmillaan priorisoinnin ja intuition yhteistyö antaa arkeen rauhaa ja luottoa omiin päätöksiin.

                                                                                                Iina Simola

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Pinnan raapimista

Oppilaitosjohtaminen ja intuition hyödyt